Chaos op de ambasade :P

Afgelopen donderdag ben ik dus naar het Surinaams Consulaat geweest. Mijn pa en ma zijn (natuurlijk) mee geweest, maar omdat mijn pa nogal een vroege vogel is waren we dus best vroeg op weg gegaan om daar ondanks de file nog vroeg aan te komen. Dit bleek ook wel nodig te zijn. De visum administratie van het consulaat is gevestigd in wat vroeg twee garages waren van een groot huis in Amsterdam. Het was dus vrij klein en dan waren er ook nog 4 loketten en een hele berg stoelen in gepropt. Tot zo ver is alles nog weinig chaotisch maar als je daar eenmaal door de deur naar binnen kwam was het onwijs benauwd, overal waar mensen konden zitten zaten mensen en de sta-ruimte was ook bijna helemaal bezet. Toen we daar 's ochtend aan kwamen waren de loketten nog gesloten en stond er dus buiten al een rij met mensen. Het is dat er een mevrouw zo vriendelijk was om te zeggen dat er ergens binnen een nummertje getrokken moest worden, anders waren wij dus nietsvermoedend achteraan de rij gaan staan. Toen we dus dit keer met nummertje achter in de rij stonden hoorden we van de mevrouw die ons zo vriendelijk er op geattendeerd had dat we een nummertje moesten trekken dat ze daar al voor de tweede keer stond en dat ze dit keer echt de papieren voor haar dochtertje goed geregeld moest hebben omdat ze de dag erna op vakantie ging naar Suriname. Toen ze aan de buurt was geweest vertelde men dat ze, ondanks de informatie die ze de dag daarvoor mee had gekregen en die ze stipt had nagevolgd, weer nog iets anders moest doen en dat 3 van de 5 andere online visum aanvragen die ze had gedaan niet door waren gekomen. Ik heb toen maar daar ter plekke op de computers die daar stonden nog een visum aanvraag ingevuld omdat ik begreep dat alles wat je daar in vulde sowieso wel goed aankwam. Dit omdat ik geen zin had om als ik eenmaal aan de beurt was er achter te komen dat er iets mis was gegaan en dan een nieuwe nummertje te moeten trekken. Dan hoorde we van een mevrouw die daar stond vanuit een reisbureau hoe een chaos het af en toe daar kan zijn. Ook bleek er een flink aantal dingen die op internet stonden niet te kloppen. Twee daarvan zijn de openingstijden en de kosten. Op het internet staat dat het consulaat van 9:00 tot 14:00 open zou zijn en toen we daar aankwamen bleek het maar van 9:00 tot 12:00 open te zijn (gelukkig hadden we daar niet zo'n last van omdat we vroeg waren weggegaan en dus erg op tijd waren). De kosten voor een eenjarig meerdere toegangen visum die op de site van het consulaat stonden, bleek eenmaal daar ter plekke een stuk duurder te zijn. Gelukkig ging de rest van de visum aanvraag gewoon goed, alleen gooiden ze bij het afhaal loket de normale nummertjes volgorde flink door de war, maar ja dat zal vast wel een reden gehad hebben.
Sinds afgelopen zaterdag moet ik bij de post mijn vervanger opleiden aangezien hij alles snel snapt, betekend dat dat ik waarschijnlijk voortaan op zaterdag lekker een stukje eerder klaar ben.
Zondag ben ik naar de afscheidsdienst van broeder en zuster Broekzitter geweest. Zij gaan deze week voor acht maanden op zending naar Suriname dus die zal ik in Suriname zeker wel eens tegenkomen.

Dit was het zo'n beetje voor deze week. Tot snel!

Groetjes,
Jared

2 reacties:

Anoniem zei:

De chaos behoeft geen nadere toelichting :P
BvM

Anoniem zei:

Hoi Jared,

Wel grappig om te lezen allemaal, dezelfde verhalen die ik van WP hoorde.....succes met je verdere voorbereidingen!
Groeten, Lilian Feith

Een reactie posten