Een dag in het leven van een zendeling

Hallo allemaal, hier ben ik weer vanuit het zonnige Suriname.

Post
Ik ben erg blij dat alle brieven zo'n beetje aangekomen zijn. Dat is een pak van mijn hart. Ik was al bang dat er brieven in de post kwijt zouden raken. Sorry voor mijn slechte handschrift. Ik zal proberen netter te schrijven en met potlood te schrijven.

Dagindeling
Hier kort mijn dagindeling;
6:00, opstaan, ochtendgebed, een half uur rekken, strekken en oefeningen doen. Dan douche en eten.
7:30, anderhalf uur persoonlijke studie, Het Boek van Mormon en Predik mijn Evangelie (een les/instrucutie boek voor zendelingen), hoofdstuk 3 lezen.
9:00 - 10:00, een uur studie met je collega, uit het witte handboek (het zendelingen handboek, waar de regels, gedragscodes e.d. voor zendelingen in staan), Predik mijn Evangelie en de Schriften (de Bijbel, het Boek van Mormon, de Leer en Verbonden en de Parel van grote waarde). Verder bereiden we ons voor op de lessen van die dag o. a. door een rollenspel te doen en de les te oefenen.
10:00 - 11:00, na collegastudie hebben we taalstudie en probeer ik, met het beetje materiaal dat we hebben, mijzelf Sranan te leren. Dit gaat me niet echt goed af, omdat ik nog te bang ben om het te spreken en het geen geschreven taal is. Dus is het heel lastig om het door middel van lezen te leren.
11:00, na taalstudie gaan we naar buiten. We hebben dan afspraken met mensen om lessen te delen, we spreken mensen aan en doen dienstbetoon etc.
13:00 - 14:00, om 1 uur gaan we naar huis en hebben we tot 2 uur om te lunchen. We kunnen nog wat in de Schriften, kerktijdschriften of de goedgekeurde boeken voor zendelingen lezen en dan gaan we weer naar buiten.
14:00 - 15:00, tussen twee en drie zijn we buiten maar is het altijd heel lastig om met mensen te spreken omdat bijna iedereen hier van 1 tot drie slaapt of niet naar buiten wilt komen.
15:00 - 21:00, vanaf 15:00 hebben we altijd een druk programma met lessen tot 21:00. Dan zijn we weer thuis en eten we wat, plannen we voor de volgende dag en bereiden we ons voor om naar bed te gaan.
22:30, om half elf leggen we op bed en slapen we. Voor en na iedere studie, les, als we naar buiten gaan en voor en nadat we gaan slapen, zeggen we gezamenlijk een gebed.

Gebakken Jared
Tot nu toe ben ik nog nooit verbrand en heb ik eigenlijk nog geen zonnenbrand gebruikt. Ik wordt wel gek van de muggensteken, maar ik moet gewoon vaker dat anti-muggenspul opdoen, want dat vergeet ik soms. Als ik dan bij een afspraak zit word ik helemaal op gevreten.

De onderzoekers
Oke, dan even snel over deze week. Het was een beetje gemengd. We hebben veel hele goede lessen gehad en ik heb eindelijk de geweldige opa Nyda ontmoet. Hij is nog geen lid, maar dat wordt hij zodra hij geld heeft om een trouwring te kopen. Hij wilt eerst een ring hebben voor hij gaat trouwen, maar hij is praktisch al een lid. Dankzij hem is de grootste familie in onze gemeente gedoopt en dat is ongeveer dus de helft van de gemeente. Hij heeft zo'n sterk getuigenis en verlangen om naar de tempel te gaan en daar een eeuwig huwelijk te sluiten.

De afgelopen weken was hij niet in de kerk omdat hij aan het vissen was in het binnenland. Het verhaal daarover was best sneu. In het begin ving hij geen vis en toen heeft hij hard gebeden en God om hulp gevraagd en vertelt dat hij die vis echt nodig had om die ring te kopen en te trouwen en gedoopt te worden. De volgende dag had hij 12 grootte vissen gevangen. Wauw, wat een antwoord op zijn gebed. De rest van de tijd is het ook goed met vissen gegaan, alleen de meneer met het ijs om de vis goed te houden is niet op komen dagen. Dus heeft hij de vis maar gebakken en aan zijn familie gegeven, omdat hij een grote familie te onderhouden heeft, in plaats van te wachten tot de vis rot werd. Maar volgende week gaat hij weer terug en we bidden allemaal heel hard voor hem dat het goed zal gaan.

Het gaat ook goed met de familie Landvreugd. De moeder heeft echt een geweldig antwoord op haar gebed gehad. Ze heeft een droom gehad waar een mevrouw haar bij de schouder pakte en tegen haar zei: "Ik zal je de weg laten zien". Toen nam ze haar mee door een deur en daarna naar een venster en ze zei: "Zie dit is de weg". Ze keken door het venster en aan de andere kant stond een man en toen de man merkte dat ze naar hem keken kwam hij dichterbij. Het bleek Joseph Smith (de profeet die de kerk van Jezus Christus in de laatste dagen hersteld heeft) te zijn. En toen werd ze wakker. Wauw, toen ik dit hoorde kreeg ik er gewoon kippenvel van. Wat een geweldig antwoord. Jammer genoeg is de helft van de familie niet naar de kerk gekomen, omdat de vader moest werken en ze het te ver lopen vonden. De dochter is wel gekomen en ze heeft een vriendin mee genomen die zei dat ze gedoopt wilde worden. Dus we gaan hard met hun werken. We zijn er achtergekomen dat de vader Woord van Wijsheid (een gezondheidswet die de Heer heeft geopenbaard voor het lichamelijk en geestelijk welzijn van de mensen) problemen heeft maar dat gaat allemaal goed komen. We doen hard ons best en dan kunnen we misschien a.s zondag en anders volgende week deze familie dopen.

Ik houd heel veel van jullie groetjes,
Elder Jared Croese

1 reacties:

Anoniem zei:
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

Een reactie posten